Vandringsled med poesipauser i Säterdalens naturreservat

Längs sträckan Ljusterbro – Norddalen i Säterdalens vackra naturreservat kan du i sommar  uppleva en poesiutställning ute i det vilda!

Stig i skogen med solstrålar bakom träden

Vandringsleden följer Ljusterån som slingrar sig fram genom ett vackert landskap i botten av ravinen. På trädstammarna längs stigen hänger tavlor med poesi som inbjuder till paus och reflektion på vandringen.

Dikterna är utvalda, inramade och uppsatta av ungdomar som sommarjobbat på Kulturenheten i Säters kommun.

Hitta Vandringsleden:

En karta över den aktuella sträckningen, markerad i svart hittar du här:  Karta poesivandring

Aktuella parkeringsställen hittar du  här:

Vägbeskrivning till Ljusterbro via SolvarboKarta som visar vägen till Ljusterbro

Sväng av från Riksväg 70 vid avfart Solvarbo. Följ skyltar mot Solvarbo och i byn sväng av i korsningen mot bystuga/fritidsmöbler. Håll sedan höger genom Solvarbo by längs Ljusterbrovägen. Efter Solvarbo sväng av mot Ljusterbro på en smal grusväg. Obs: stenig väg Parkeringsplatser finns vid Ljusterbro.

Vägbeskrivning till Norddalen/Troladan via SäterKarta som visar vägen till Norddalen

Sväng av från Riksväg 70 precis i utkanten av Säter mot Smedjebacken. Sväng direkt av mot vänster mot Säterdalen/Centrum över ån. Sväng till vänster i fyrvägskorsningen och åk genom viadukten. På andra sidan viadukten är det skyltat mot Uggelbo och Säterdalen. Följ inte skyltarna mot Säterdalen utan åk rakt fram efter viadukten. Följ vägen mot Uggelbo förbi Kyrkogården och Ridskolan. Precis innan Järnvägsövergången är det skyltat mot Säterdalen och Mårtensgård, sväng av här. Åk ut från bebyggelsen förbi åkrarna och nerför en brant backe i skogen. Nere i dalen finns parkeringsplatser vid Norddalen och uppe på andra sidan dalen vid Troladan.

Datum: 2021-06-19 00:00 - 2021-08-15 00:00
Plats: Sträckan Ljusterbro - Norddalen i Säterdalens naturreservat
Pris: GRATIS!
Arrangör: Säters kommun - Kultur och bibliotek i samarbete med Länsstyrelsen och feriearbetande ungdomar från Säter