Maria tog hjälp och vann!

Kontaktinformation

Näringslivenheten

Telefon: 0225-55149

 


Tack för ditt meddelande.

Det är en sådan där vårlöftesrik dag i januari när jag ringer Maria Hansson, fotograf. Pandemin har åter slagit klorna i oss därför blir intervjun per telefon.

Så, hur började din yrkesbana och ditt företagande?

-Det var när jag gick på en folkhögskola i Småland som jag bestämde mig för att söka mig vidare till bildjournalist på Nordens Folkhögskola Biskops Arnö, tog examen 2010. Vid samma tidpunkt träffade jag också min sambo som är från Stora Skedvi, och jag flyttade in hos honom i Hedemora. Det var ju aldrig planen att jag skulle flytta hem igen men kanske tur ändå, konkurrensen om jobben var inte riktigt lika hård här.

De två första åren efter Biskops Arnö jobbade jag vidare som florist, hade den utbildningen i bagaget. Fick en del fotojobb för Expressen. Jagade andra jobb, ringde runt till bransch- och veckotidningar, sålde in gjorda jobb och idéer. Det var svårt och jag är glad att jag kunde jobba extra som florist till och från. Jag tror också att jobbet i butiken gjorde mig van att möta människor, och att det därför blev lättare när jag skulle sälja in mig själv som fotograf. Sedan 2012 har jag i huvudsak jobbat som fotograf. Under åren har jag samarbetat med flera journalister, bland annat med Karin Janson, även författare, som delar sin tid mellan Skedvi och Stockholm.

Hur har du haft det med jobb under pandemin?

-Allt dog på 1 vecka, det var hemskt. Jag är glad att jag har aktiebolag och kunde söka permitteringsstöd, annars vet jag inte…. Var nästan på väg att ge upp mitt yrke men nu har det lossnat tack och lov.

Du var med när vi, näringslivsenheterna i flera Dala-kommuner, ordnade en ”Tidig dialog” inför upphandlingen av fotograftjänster i regionen. Hur upplevde du det? Hade du tidigare erfarenhet av offentlig upphandling?

-Det var bra, jag har varit med om en upphandling förut men aldrig en dialog inför.
Här gick vi dels igenom det nuvarande avtalet och fick lämna synpunkter på det och hur det nya underlaget skulle kunna utformas för att fler lokala/regionala leverantörer skulle ha en möjlighet att lämna anbud. Och kanske den största vinsten; information om UDD, Upphandlingsdialog Dalarna, och den möjlighet till stöd i upphandling för leverantörer som man kan få där. Något jag nappade på inför en annan upphandling.

Berätta om din kontakt med UDD – vad gav det dig.

-För det första, det är ju fantastiskt med 5 timmar individuell rådgivning, kostnadsfritt, i något som kan kännas svårt, byråkratiskt och krångligt. Jag fick prata med en kunnig person som gav mig råd och konstruktiv feedback på både underlag för upphandlingen samt även på hur jag presenterar mig själv. Jag behövde aldrig känna att jag ställde dumma frågor, så skönt. Kände mig som en vinnare efter denna rådgivning. Så värdefullt!

Hur gick upphandlingen som du deltog i?

-Jag vann. Man vet ju aldrig hur mycket jobb det blir även om man har vunnit en upphandling men det känns riktigt bra.

Lycka till i fortsättning Maria!

Maria. Foto: Jonas Lindgren.

Intervjun ägde rum 2022.