Marknadsföring i sociala medier – verktyg och tips

I och med rådande situation och med den ovisshet som finns är det många företagare som behöver dra ned på sina kostnader. Samtidigt är det nu viktigare än någonsin att våga synas och marknadsföra sig. Att marknadsföra sig digitalt via sociala medier kan både vara kostnadseffektivt och ge snabba resultat. Här har vi försökt sammanställa tips och verktyg att testa och lära sig mer om.

Tips 1: Google Digitalakademin

Google har skapat en online-utbildning där du på ett enkelt sätt lär dig att hitta bland digitala marknadsföringskoncept och får den kunskap du behöver för att känna självförtroende. Det kan gälla innehållsmarknadsföring, onlineannonsering, mobilmarknadsföring eller att sälja produkter online. Innehållet är ordnat i lagom stora videolektioner och test så att du enkelt bygger upp nya färdigheter eller utökar dina befintliga kunskaper. Läs om hur du bygger upp en onlineaffärsstrategi, förbättrar en webbplatsrankning hos sökmotorerna, och använder analysverktyg för att förstå onlineresultat. Du får den officiella certifieringen från Google Digitalakademin som erbjuds i samarbete med Interactive Advertising Bureau (IAB). Oavsett dina förkunskaper eller vad du vill uppnå kan Googles Digitalakademin hjälpa dig att bygga upp dina färdigheter inom digital marknadsföring.
Innehåll: 26 moduler, uppskattad tidsåtgång ca 40 timmar.

Här hittar du Google Digitalakademin: https://learndigital.withgoogle.com/digitalakademin

Tips 2: Att finnas på sociala medier – syfte och mål

Att vara på sociala medier bara för att ”man ska” brukar inte ge någon bra effekt. Börja med att fundera kring vad du vill uppnå med din närvaro på sociala medier. Har du tid och resurser för att arbeta med sociala medier? Du behöver bevaka dina konton kontinuerligt. Synpunkter, kommentarer och frågor behöver besvaras snabbt. Fundera på vilka plattformar (Facebook, Instagram osv) dina kunder finns. Det är där du vill vara. Bara för att du har ett privat Instagramkonto så kanske det inte är Instagram som företaget ska ha utan Facebook till exempel.

Tips 3: Avsätt tid för att testa

Avsätt tid för att i lugn och ro läsa på och testa dig runt bland verktygen, programmen och apparna som finns. Det tar alltid lång tid första gången man ska göra något men tar man sig den tiden första gången går det lättare nästa gång och du och företaget kan tjäna på det längre fram.

Bra verktyg att bekanta sig med är:

Tips 4: Gör en plan för din närvaro på sociala medier

Utse någon som är huvudansvarig för att sköta varje konto ni har. Det behöver inte vara enbart denne som jobbar med sociala medier men i en stressig vardag är det viktigt att någon kan prioritera arbetet med sociala medier eftersom det är något som inte kan vara vilande.

Tips 5: Se till att ha ordning på dina konton och lösenord

Se över vilka konton på sociala medier du har. Se över tillgången till lösenord. Det ska gå snabbt och enkelt att arbeta med sociala medier.

Tips 6: Koppla ihop dina konton

Om du har både Facebook och Instagram kan det vara smidigt att koppla ihop kontona för att få en överblick och på ett effektivt sätt hantera båda kontona samtidigt.

Tips 7: Skapa värde för kunderna och bygg relationer

När du startar upp på sociala medier börja med att presentera verksamheten och se alltid till att din företagsinformation är aktuell och uppdaterad. Många tittar efter öppettider på sociala medier så dessa behöver alltid vara uppdaterade annars kan det skapa irritation hos kunderna och de vänder sig någon annanstans istället. Naturligtvis ska all information vara uppdaterad.

När du sedan ska skapa innehåll så utgå ifrån dina kunder. Ta reda på vad dem skulle kunna ha för nytta av företagets närvaro i sociala medier och skapa innehåll utifrån det.

Var social, generös och ödmjuk. Bygg relationer genom att ha en dialog med kunderna. Ställ frågor och var noga med att lyssna på svaren. Skicka andras tips och länkar vidare. Dela med dig av kunskap. Tänk på att kompetens också är ett mervärde som kunden gärna uppskattar. Till exempel om det ligger ett hantverk bakom din produkt så framhäv gärna det. Kunderna vill gärna veta vad som är unikt med just din produkt och de berättar gärna för andra om just det.

Övning – Målgruppsanalys: Tänk dig en vanlig kund hos dig. Fundera över dennes ålder, kön, intressen, egenskaper, vanliga inköp den gör hos dig samt hur länge och när den är i din fysiska butik/webbshop. Skapa en generell profil för alla dina målgrupper. Ha dem i åtanke när du skapar inlägg på sociala medier.

Tips 8: Skapa intresse och bygg nätverk

Sociala medier handlar om nätverk och du bygger ditt nätverk genom relationer. Genom nätverket får du spridning på dina inlägg.

Filmer, bilder och länkar är bra. Det skapar intresse och har generellt hög spridning i sociala medier. Berätta varför följarna borde klicka på till exempel länken och uppmuntra dem att dela med sig av vad de tycker för att skapa engagemang.

Riktiga bilder från din verksamhet är det bästa men gratis bilder finns också på till exempel www.pixabay.com
Står det: ”Gratis för kommersiellt bruk. Ingen attribution krävd” betyder att du kan använda bilden utan att skriva vem som fotat bilden. Läs mer om Creative commons på https://www.creativecommons.se/

Använd hashtags (gärna befintliga), så att de personer som är intresserade av ämnet ni skriver om hittar er.

Tips på appar att ladda ner till Instagram: Layout (göra kollage), Repost (dela andras inlägg), Boomerang (korta rörliga filmsekvenser). Finns många fler att hitta där appar finns.

Kom ihåg att tacka de följare som kommenterar, ger synpunkter och feedback och delar dina inlägg. Tänk också på att göra desamma; kommentera och dela andras inlägg som är relevant för din verksamhet. På så sätt kan ditt nätverk växa och du kan få fler kunder.

Det kan ta tid att bygga nätverk och kan kännas tufft i början men kom ihåg att det är bättre med några aktiva följare än massor med inaktiva följare.

Tips 9: Vilken tid du publicerar inlägg spelar roll

Anpassa dina inlägg efter omständigheterna (till exempel om det är jul och många är upptagna med annat än att titta på sociala medier) för att det ska bli relevant för följarna och synas i deras flöde.

Statistik på Facebook: Du kan se statistik på Facebook för att lära dig mer om när dina följare är aktiva: https://www.facebook.com/business/learn/facebook-page-insights-basicS

Facebook analytics: https://analytics.facebook.com/

Statistik på Instagram: Du kan se statistik på Instagram för att lära dig mer om när dina följare är aktiva: https://www.facebook.com/help/instagram/1533933820244654?helpref=related

Creator Studio: Spara, schemalägg och bakåtdatera inlägg i Creator Studio: https://www.facebook.com/business/help/2223502627919449?id=203539221057259

Schemalägg inlägg på Instagram med Creator Studio: https://trampolinpr.se/2019/10/30/schemalagg-inlagg-pa-instagram-med-creative-studio/

Tips 10: Annonsera på Facebook och Instagram

Annonser är ett effektivt verktyg som kan hjälpa dig öka omsättningen och nå nya personer på och utanför Facebook/Instagram. Det är relativt billigt att annonsera på sociala medier så det kan vara värt att lägga ner lite tid för att lära sig.

Ska jag annonsera via Facebook? Identifiera om annonser på Facebook är ett bra alternativ för ditt företag här: https://www.facebook.com/business/help/2006396992971451

Verifiera företaget: Om du vill börja med betalda annonser, logga in på Facebook Business Manager och verifiera ditt företag: https://sv-se.facebook.com/business/help/2058515294227817?id=180505742745347&recommended_by=113163272211510

Ads Manager: Kom igång med annonser på Facebook via Ads manager: https://www.facebook.com/business/help/282701548912119?id=649869995454285

Kom igång med annonser på Instagram: https://sv-se.facebook.com/business/help/2265970220185807?id=332010350818053&recommended_by=1603906456518352

Tips 11 – Verktyg för annonsering

Creator studio är framtagen för dem som vill skapa Facebook- och Instagram-annonser för mobila enheter och datorer. Där finns gratis ljud, musik samt kan du schemalägga inlägg på både Facebook och Instagram där. OBS! Använd Creator studio via webbläsare, inte app.

Ljudsamling: Under kreativa verktyg finns ljudsamlingen: https://business.facebook.com/creatorstudio/

Om Creator Studio: https://sv-se.facebook.com/business/help/230486987369480?id=2060787407580250

Rights Manager: det är Facebooks verktyg för upphovsrättshantering: https://sv-se.facebook.com/business/help/2015218438745640?id=237023724106807

Tips 12: Omvärldsbevaka och utvecklas

Alla omvärldsbevakar på något sätt då alla intryck från omvärlden ger dig koll på omvärlden. I företaget kan det vara bra att strukturera din bevakning för att kunna dra nytta av förändringarna i omvärlden och hänga med i kundernas köpbeteenden.

Google Alert: Genom att använda Google Alert kan du bevaka intressant nytt innehåll på internet. Du skriver in sökordet du är intresserad av och så fort det skrivs något om det på internet så får du en notifikation på mailen https://www.google.se/alerts

Få notifikation på mailen: https://support.google.com/websearch/answer/4815696?hl=sv

Google Trends: Ta reda på vad människor runt om i världen söker på: https://trends.google.com/trends/?geo=US

Tips 13: Privat, personlig, professionell

Det kan vara problematiskt då gränsen mellan privat användning och yrkesrollen kan vara liten. Fundera på vad du lägger i orden privat, personlig och professionell när det gäller sociala medier. Vad känner du dig bekväm med?

 Övning personligt/privat: Fundera över dina gränser och hur du vill synas. Tänk på dig själv utifrån yrkesperson, vilka egenskaper vill du framhäva? Kanske är du kreativ och kan illustrera detta i bild och text eller kombinera pyssel med en produkt som du säljer alltså att framhäva produkten med pysslet kanske ett blomsterarrangemang som du gjort i en vas som du säljer.

Tips 14: Gör din hemsida användarvänlig

Pagespeed Insights: Om du länkar från dina sociala medier till din hemsida, se till att den är uppdaterad, aktuell och snabb. Se hur användarvänlig din sida är och få tips på hur den kan bli bättre med Pagespeed insights: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=sv

Google Search Console: Se hur din hemsida står sig i Googlesökningar och förbättra resultaten: https://search.google.com/search-console/about

Tips 15: Ditt företag på Google

Google My Business: Med ett Google My Business-konto kan du nå kunder på hela Google Sök och Maps. De flesta kunder söker via google för att hitta dig och dina öppettider osv. https://www.google.com/intl/sv_se/business/

Google Analytics: Med Google Analytics kan du kostnadsfritt analysera data om ditt företag på ett och samma ställe så att du kan fatta smartare beslut: https://analytics.google.com/analytics/web/provision/#/provision

Tips 16: Våga testa!

Våga börja testa. Ta bilder, gör filmer, lägg ut ett inlägg, gör en annons osv. Oftast är man inte helt nöjd med sitt första inlägg/annonsering/film osv men det handlar bara om att börja göra för att lära sig med tiden.

Tips 17: Google är svaret

Fastnar du vid något? Undrar du hur man gör? Det finns mängder med information om marknadsföring på sociala medier så googla när du fastnar vid något – svaret finns på google. Få in det på rutin: så fort du fastnar vid något, googla. Eller ännu bättre, det finns ofta människor i din närhet som vet och kan hjälpa till. Alla kan inte allt men vi kan hjälpas åt att hjälpa varandra med tekniken som utvecklas så fort.