PH Fönster är nominerade till Årets Nyföretagare

Näringslivsenheten presenterar stolt: De nominerade, del 3.

Inför de utmärkelser som delas ut vid årets Företagarfest den 4 juni vill vi i en serie korta reportage presentera resultaten av  jurygruppernas arbete.

I dag pratar vi med Peter Andersson som driver PH Fönster AB tillsammans med Håkan Nyström. De är en av tre nominerade till utmärkelsen Årets Nyföretagare.

När startade ni PH Fönster?

-Hösten 2018 bestämde vi båda två att det var dags att köra eget. Då hade vi, på var sitt håll, varit både anställda och franchisetagare åt andra bland annat i fönsterbranschen. Så vi slog våra påsar ihop och satte i gång, det var bara att ge sig ut på marknaden och stångas helt enkelt. Roligt att vi nu är nominerade till Årets Nyföretagare!

Kände du och Håkan varandra innan?

-Absolut, vi är båda från Säter, det skiljer bara ett år mellan oss. Vi har gått i samma skola och dessutom spelat hockey ihop. Vi har samma syn och funkar bra ihop.

Hur går det för er? Du hade knappt tid för en intervju när jag ringde.

-Vi har mycket jobb och är angelägna om att undvika långa leveranstider, har man bestämt sig för fönsterbyte så ska man få det gjort så snart det är möjligt så vi har full snurr.

Vad är ert framgångskoncept tror du?

-Hög kostnadsmedvetenhet, bra och tydliga offerter, lång erfarenhet ger trygghet för kunden och så har vi hög nivå på montaget. Vi får många fina kommentarer på Facebook, sånt sprider sig.

Vi är riktigt breda och monterar trä- och aluminiumfönster samt fönster i PVC, du kan få i princip vad du vill, vi monterar även dörrar. När vi gör kundbesök diskuterar vi med kunden vad som lämpar sig bäst i deras hus och ordnar i princip det mesta.

Vi köper direkt från fabrik, utan mellanhänder. För att kunna ge bra offerter måste man vara bestämd och kapa alla kostnader. Vi vill ha bra grejer till bra priser.

Hur många är ni idag?

-Det är jag, Håkan och Jens. Vid arbetstoppar hyr vi in ett par grabbar. Vi känner de som förut och vet att de gör ett bra jobb.

Hur ser det ut med kunder – vilka är de?

– Vi har kunder i många 70-tals hus just nu i flera kommuner. Fönster kan ha en lång livslängd, 30 – 50 år. Nu för tiden så är det inte så många som aktivt underhåller sina fönster, de kanske målar om en gång sedan byter de. Uppvärmningskostnaden i huset vill  kunderna göra något åt.

Hur ser det ut för er om 5 år tror du?

-Då har vi anställt en säljare som tar hand om kunderna och två montörer, det är vad jag tror.

Vilka utmaningar ser du för företaget?

-Logistikproblem, vi ser att vi inom något år har vuxit ur våra lokaler vid Dalform. Lokaler i skyltläge verkar vara en trång sektor här i Säter, så vi kanske bli tvungna att flytta till Borlänge.

Vilket råd skulle du vilja ge till någon som är intresserad av att starta företag?

-Räkna på hur mycket du måste sälja för att det ska fungera, man måste ha mat på bordet.  Räkna också med att det blir tufft första året, det är ingen dans på rosor att vara företagare. Och ge det fem år, det tar tid att bygga upp något. Jag har ägnat många nätter åt att grubbla över hur det ska gå, men jag ångrar mig inte. Ångrat mig hade jag däremot gjort om jag inte hade provat.

Då önskar vi stort lycka till framöver!

-Tack!

Vinnarna i samtliga kategorier avslöjas på Företagarfesten den 4 juni, läs mer och köp biljetter här