Skolhackathon – en tävling där många ”vinner”.

Skolhackathon i Minecraft är en kreativ tävling där deltagarna löser samhällsutmaningar på ett innovativt sätt. Årets tema är den klimatneutrala staden. Att delta i Skolhackathon ger elever och lärare möjlighet till lustfyllt och kreativt lärande, med kopplingar till flera ämnen i läroplanerna för årskurserna 4–6 i grundskolan.

I går fick vi från Näringslivsenheten vara med i skolan, närmare bestämt i Stora Skedvi skola där Skolhackathon i Minecraft regionfinal hölls, och vara del av juryn tillsammans med Therese från Sparbanken Bergslagen och Lisa från Ung Företagsamhet.

Skolhackathon i Dalarna är ett samarbete mellan Ung företagsamhet och 2047 Scence Center. I hela landet är det över 2 000 elever som tävlar i totalt 10 regioner.

I Stora Skedvi skola var det 4:an och 5:an som tävlade mot varandra. Båda gjorde fina presentationer av sina projekt som gått från funderingar och diskussioner kring vad som finns i ett samhälle, vad är klimatneutralt, till att formulera detta för att därefter bygga modeller i papp som till sist ska överföras till Minecraft (ett datorbaserat äventyrs- och byggspel)

Båda klasserna gjorde övertygande presentationer där man tänkt och gjort många fiffiga lösningar i sina samhällen både vad gäller energiförsörjning, lokal mat, elevernas delaktighet i samhället, krisberedskap och transporter.

Det var jämt mellan klasserna men efter hårda överläggningar i juryn så kammade 5:an hem guldpokalen och 4:an fick en silverpokal.  Den största vinsten uttryckte nog ändå båda klasserna: att man lärt sig att samarbeta och lösa problem.  överläggningar i juryn så kammade 5:an hem guldpokalen och 4:an fick en silverpokal.  Den största vinsten uttryckte nog ändå båda klasserna: att man lärt sig att samarbeta och lösa problem.