Två klasser i Stora Skedvi skola deltar i årets Skolhackaton

Nu är det dags! 6 februari presenterar årskurs 4 och årskurs 5 sina samhällen, som de byggt i Minecraft.

Presentationsdagen är en del av Skolhackaton. Skolhackaton är ett koncept där eleverna får känna delaktighet i samhällsfrågor och samtidigt lära sig mer om innovation, demokrati och entreprenörskap.

  • Vi har arbetat utifrån det material som vi fick från Ung företagsamhet och Science center 2047 där vi först lärde oss om vad ett samhälle är och vad som ingår i ett samhälle, berättar Matilda Pauna, grundskollärare och mentor för årskurs 4 på Stora Skedvi skola.
  • Därefter fick eleverna fundera på vilka delar som var viktiga i ett samhälle och vad som skulle ingå i klassens samhälle/stad. Vi utgick från årets case ”Det klimatneutrala samhället”, där klasserna ska bygga ett klimatneutralt samhälle i Minecraft. Eleverna har kommit med idéer, skissat och byggt prototyper i kartong. Utifrån prototyperna i kartong har de sedan byggt upp samhället i Minecraft.

Den 6 februari kommer en grupp från vardera klass att presentera hela klassens arbete, framför en regional jury. Vinnande klass går sedan vidare till den nationella finalen.

Det är säkert lite nervöst, men det är alltså hela klassen som står bakom det som presenterats, och arbetet har skett i en anda av hjälpsamhet.

– Eleverna har beskrivit att det varit svårt att bygga i Minecraft ibland,  men att man har hjälpts åt i klassen, säger Matilda.

– De har jobbat i olika grupper men samarbetat i hela klassen och löst problem som uppstått.