Vår verksamhet

Kontaktinformation

Besöksadress: Enbackavägen 62, 781 61 Gustafs

Telefon Expedition: 0243-783 77

E-post 

  • Skolan: enbackaskola@edu.sater.se
  • Storklockans fritids: storklockan@edu.sater.se
  • Fritids Pinglan: fritidspinglan@edu.sater.se

Tack för ditt meddelande.

Lågstadiets arbetslag

Arbetslaget på lågstadiet strävar efter att alla barn ska ha en trygg och utvecklande skoldag och fritid. För oss är omsorgen om barnen viktig och att alla vuxna ser alla barn.

Barnen träffar samma personal under hela dagen då te x fritidspedagogerna arbetar under skoldagen i klasserna. Vi arbetar kontinuerligt med emotionell intelligens för att stärka det enskilda barnet och förbättra kamratrelationer.

Eleverna i förskoleklass kartläggs genom skolverkets kartläggningsmaterial ”Hitta matematiken” och ”Hitta språket”. Kartläggningarna är obligatoriska. Detta är ett led i garantin att säkerställa tidigare insatser kring elevers lärande.

På lågstadiet arbetar vi från förskoleklass till år 3 med god läsutveckling och Barbro Westlunds forskningsbaserade modeller för att utveckla en djup läsförståelse. Vi arbetar även med natur och teknik i alla klasser. Det gör vi för att väcka intresse för naturkunskap i tidiga år och lägga en god grund för framtida studier inom ämnet. Vi deltar också i kommunens matematiksatsning för en bättre matematikmålsuppfyllelse. Vi vill att matematiken ska präglas mer av ett laborativt och problemlösande synsätt. I förskoleklass spelar leken och det lustfyllda lärandet en central roll.

Mellanstadiets arbetslag

Arbetslaget Mellan på Enbacka skola arbetar för att skapa en skola där trygghet, respekt och trivsel är en självklarhet. Ingen i vår verksamhet ska känna sig kränkt eller trakasserad. Vi vuxna vill vara en förebild för våra elever och bemöta varje elev med respekt. Detta ser vi som en förutsättning för det livslånga lärandet.

NTA

Inom ämnet no/teknik arbetar vi med materialet NTA, NTA är ett skolutvecklingsprogram i naturkunskap och teknik för lärare och elever i år F-6 i grundskolan.
NTA sätter eleverna , deras intressen och nyfikenhet i centrum. Eleverna gör olika undersökningar och använder sina erfarenheter och sitt kunnande i naturvetenskap och teknik. Stor vikt läggs vid kommunikation, både muntlig och skriftlig. Eleverna formulerar i samarbete med vuxna och med varandra sin förståelse av och kunskap om olika fenomen.
Fyrorna arbetar med Kemi
Femmorna arbetar med matens kemi
Sexorna arbetar med Magneter och motorer

Elevhälsa

Skolan har ett elevhälso-team (EHT). Personal som ingår i EHT arbetar med elever på individ och gruppnivå. Teamet består av:
Mathias Ewaldsson, rektor (sammankallande)
Sofia Andersson Larsson, biträdande rektor
Britt-Marie Larsson, kurator
Anna Larsson, specialpedagog
Kristina Matsegård, skolsköterska
Anna Örjes, speciallärare årskurs f-3
Helena Haglöf, specialpedagog årskurs 4-6

Elevdemokrati

Elevråd: Sofia Andersson Larsson, biträdande rektor ansvarar för skolans elevråd. Elevråd hålls minst två gånger varje termin.

Klassråd: Eleverna håller regelbundet klassrådsmöten där de tar upp frågor som de vill ta upp på elevrådsmötena. Eleverna ges möjlighet att hålla demokratiska möten, föra fram sina synpunkter och åsikter, föra minnesanteckningar etc.